Inne

E-sporty bliżej igrzysk?

To było wydarzenie, którego szczególnie niecierpliwie wyczekiwali przedstawiciele organizacji zrzeszających pasjonatów gier komputerowych. Od 2-3 lat coraz głośniej było o ich staraniach o włączenie e-sportów, zwanych też sportami elektronicznymi lub komputerowymi - do programu igrzysk olimpijskich.

Fot.: IOC Media/Greg Martin

MKOl początkowo do tego tematu podchodził niezwykle ostrożnie, a spore grono jego członków argumentowało, że gdyby gry komputerowe trafiły do olimpijskiej rodziny byłoby to naruszenie fundamentalnych zasad sportu olimpijskiego, zakładających taką rywalizację, której nieodłącznym elementem jest mniejszy lub większy wysiłek fizyczny. Między innymi z tego względu, szanując takie dyscypliny jak szachy czy brydż sportowy, już wiele lat temu zezwolono im na organizowanie "swoich" Olimpiad, ale o wprowadzeniu rozgrywek w nich do igrzysk nie było mowy.

Tymczasem stały rozwój i doskonalenie Internetu, jego globalny zasięg i coraz większe grono zwolenników gier prowadzonych także w sieci sprawiły (a przecież nie brak w nich takich, które ewidentnie nawiązują do konkretnych dyscyplin olimpijskich), że światowy ruch olimpijski nad tematem e-sportów musiał się pochylić.

Ostatecznie MKOl i GAISF (Światowe Stowarzyszenie Międzynarodowych Federacji Sportowych) zaprosiły do Lozanny przedstawicieli graczy i ich organizacji, mediów, sponsorów, organizatorów zawodów, międzynarodowych federacji sportowych i narodowych komitetów olimpijskich na zwołane na 21 lipca br. "Forum Esportów". Kierujący GAISF Patrick Baumann stwierdził, że "sport nigdy nie może zatrzymać się w jednym miejscu - musi stale się rozwijać, a tak szybki i dynamiczny rozkwit e-sportów i wszelkich gier komputerowych nie może pozostać przez nas niezauważony". Z kolei Thomas Bach - prezydent MKOl i jego współpracownicy dostrzegli w e-sportach szansę na ich wykorzystanie do zbliżenia uprawiających je młodych ludzi do idei i filozofii olimpijskiej. Od razu jednak zastrzegli, że nie ma mowy by - choćby w pobliżu igrzysk olimpijskich - pojawiły się gry polegające np. na zabijaniu rywala lub opierające się na innych, dalekich od olimpijskich ideałów regułach. Z zainteresowaniem odniesiono się przy tym do informacji, że e-sporty pojawią się na tegorocznych Igrzyskach Azjatyckich w Jakarcie i Palembangu - chodzi o takie gry jak: "League of Legends", "Heathstone", "Starcraft II", "Pro Evolution Soccer", "Clash Royale" i "Arena of Valo".

Podczas kilkugodzinnego spotkania w Muzeum Olimpijskim w Lozannie jego uczestnicy (ok. 170 osób) wymienili poglądy na temat możliwości zbliżenia e-sportów do igrzysk olimpijskich, ale konkretnych decyzji nie podjęli. Chyba, że uznamy za taką pomysł powołania przez MKOl i GAISF specjalnej grupy roboczej, która - z udziałem przedstawicieli międzynarodowych federacji sportowych i narodowych komitetów olimpijskich - ma gruntownie przeanalizować kwestię ewentualnego lokowania e-sportów nie tyle w samych igrzyskach olimpijskich, co raczej - na razie - w ich "sąsiedztwie", chociaż… Thomas Bach zapowiedział, że ten temat będzie zapewne podjęty podczas październikowego międzynarodowego forum "Olimpizm w działaniu", poprzedzającym tegoroczne Młodzieżowe Igrzyska Olimpijskie w Buenos Aires oraz na "szczycie" olimpijskim w grudniu br. Do tego czasu skład wspomnianej grupy roboczej powinien już być znany. Dr Bach dodał, że kwestia e-sportów w programie olimpijskim na pewno nie zostanie rozwiązana w czasie kończącej się w roku 2025 jego kadencji w roli sternika MKOl. Zwrócił ponadto uwagę, że uprawiający e-sporty muszą możliwie szybko stworzyć jedną organizację światową, która mogłaby być dla MKOl wiarygodnym partnerem - w chwili obecnej bowiem różnych organizacji grupujących graczy jest bowiem kilka jeśli nie kilkanaście.      

www.olimpijski.pl/baś
Fot.: IOC Media/Greg Martin

Sponsor Strategiczny

Sponsor Generalny

Sponsorzy

Sponsor Kolekcji
Olimpijskiej

Główny Partner Medyczny

Oficjalny przewoźnik

Partnerzy PKOl


Partnerzy Medialni PKOl

Ważne: strona wykorzystuje pliki cookies.

Używamy informacji zapisanych w plikach cookies m.in. w celach statystycznych oraz w celu dopasowania serwisu do indywidualnych potrzeb użytkownika. W programie służącym do obsługi internetu możesz zmienić ustawienia dotyczące akceptowania plików cookies. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dotyczących plików cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.

Zamknij